Untitled Document

در بیان كردن توحید و ایمان و معرفت حق سبحانه و تعالی - ۵

و معلوم باشد كه همه كتابهای خدای عز و جل حق بوده است چون توریٰة و انجیل و زبور و دیگر صحف پیغمبران علیهم السلام زیرا كه قرآن گواهی می دهد بر صدق دیگر كتابها چنانكه گفت (مُصَدِقُ الّـَذی بَیْنَ یَدَیْه ِ*الانعام:۹۲) و مانند این در قرآن بسیار است و نیز درست شده باشد كه فرشتگان خدای عز و جل حق باشند و ایشان بندگان و فرمانبران وی اند فرزندان و دختران وی نیند و نیز درست شده باشد كه قیامت و حساب و ترازو ثواب و عقاب و قصاص میان ظالم و مظلومان همه حق است زیرا كه قرآن مجید گواهی می دهد بر صدق این همه چنانكه در كتاب عزیز خود می گوید (وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ امَنَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الاٰخِرِ وَالْمَلٰئِكَة وَالْكِتَابِ وَالنَّبِینَ* البقرة :۱۷۷) اینست شرائط ایمان مجمل كه گفته اند هر چند كه جمله را تفصیلات بسیار است و یاد كردن آن جمله درین كتاب ممكن نه گردد كه مطول گردد اما قول بنده كه بگوید لا اله الاَّ الله محمد رسول الله عبارت است از جمله كه یاد كرده اند و هر كه یكی را ازین انكار كند قول لا اله الا الله محمد رسول الله را انكار كرده باشد و پای از حد مسلمانی بیرون نهاده باشد تا دانید وبالله التوفیق والعصمة.

مكتوب پنجم - ۱

بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله وسلام علی عباده الذین اصطفیٰ اما بعد محبت و اخلاص نشان صداقت و اختصاص عنوان محمد امتیاز علی خان صاحب او صلك الله تعالی الی غایة ما یتمناه از فقیر حقیر لا شئ عثمان عفی عنه پس از سلام مسنون و دعوات ترقیات دارین مشحون آنكه مكتوب مسرت اسلوب مشتمل بر عروض خطره و غیره روی داد در آن خطره و دلائل و براهین كه قلمی فرموده فرستاده بودند رسید كوائف ما فیها كلی و جزوی واضح گردید جناب من بر بنده مؤمن اتباع حبیب خدا صلی الله علیه وسلم در فرض، فرض و در واجب، واجب و در سنت، سنت